L’austeritat en la que transcòrren els seixanta minuts de l’obra “Ï”, de la companyia Baro d'Evel Cirk, no passa desapercebuda doncs ens trasllada a una època que és encara nostra i a un fet què ens ha marcat com a poble: l’exili republicà. Realment vaig trobar-lo un espectacle molt digne, amb una excel.lent qualitat i sobretot sobretot una manera de fer circ en la frontera amb el teatre –si existeix aquesta frontera-, una manera de demostrar-nos que encara no està tot inventat i què ens cal continuar avançant en la recerca de noves formes d'expressió i -com no- de la llibertat... I això darrer perquè ho dic? Mireu. En iniciar-se la representació el protagonista, Blai Mateu Trias, comença a pintar sobre un suport plàstic: utilitza bàsicament el color vermell –vermell, rojo, rouge, diu- com a metàfora de llibertat i amb aquest color ens va desgranant tota la sopa de lletres dels principals partits i moviments de l’esquerra, aconseguint un ritme fascinant que certament s’imposa al color negre –en referència a la dictadura franquista-. En aconseguir passar la frontera de l’exili el protagonista afirma sentir-se lliure, respira, està content i trenaca amb tot un món (representat pel plàstic pintat, el seu passat més proper) que més endavant necessitarà per tal de poder-se resguardar i protegir-se de les inclemències motivades per la manca de llibertat. El vent assota els camps de concentració que existíren a la Catalunya Nord, avui molts en concorregudes platges les onades de les quals ens canten un secret a veus, una vergonya a crits.
Aquesta representació vaig poder-la gaudir al Teatre Fortuny de Reus dindre del marc del festival de circ de Catalunya Trapezi, en la seva estrena a Catalunya després d’un quinzena de representacions a l’estat francès, on el llegat de l’exili republicà continua present en milers i milers d’històries personals. L’avi del pallasso Blai Mateu i Trias fou també un exiliat republicà, i va tastar l’amargura dels camps de concentració, la inclemència del vent... En Blai ha connectat amb aquest llegat tant real des de l’inconscient, endinsant-s’hi mentre anava implicant-se en el muntage dirigit per Michel Cerdà.
Aquesta representació vaig poder-la gaudir al Teatre Fortuny de Reus dindre del marc del festival de circ de Catalunya Trapezi, en la seva estrena a Catalunya després d’un quinzena de representacions a l’estat francès, on el llegat de l’exili republicà continua present en milers i milers d’històries personals. L’avi del pallasso Blai Mateu i Trias fou també un exiliat republicà, i va tastar l’amargura dels camps de concentració, la inclemència del vent... En Blai ha connectat amb aquest llegat tant real des de l’inconscient, endinsant-s’hi mentre anava implicant-se en el muntage dirigit per Michel Cerdà.
“Ï” es representarà al Teatre Metropol de Tarragona el 5 de juny. Curiosament l’entrada al Teatre Fortuny de Reus costava 7 euros i en canvi a Tarragona l’entrada costa 12 euros. A Reus el president del Parlament seia a la presidència acompanyat de polítics locals, a Tarragona potser no hi haurà tant de glamour però si vull repetir hauré de pagar una miqueta més que el que costava a Reus... A Girona -Joana no tens excusa!- es representarà el 20 de maig al Teatre Municipal (entrades de 6 a 14 €). Us ho recomano.
Fotos: Blai Mateu en la seva actuació, extretes de les webs del Teatre Municipal de Girona i del Trapezi.
1 comentari:
ohh quina casualitat, el primer cop que et visito i tens un post d'en blai, anàvem junts al cole. Tinc ganes de veure el seu nou espectacle, i després de llegir el teu post, encara més!
Publica un comentari a l'entrada